Logga in

Events

Bil

Författare: Örian (pappa i Team Strandlundh) och Daniel Bard

Jag och min son hade inte någon erfarenhet då vi gav oss in i RC-värden. Det var en djungel i början och det blev många timmar på nätet för att förstå och lära sig. Vi köpte i slutändan en HSP borstlös buggy i prisklassen 2000kr på Superbilligt.
Till en början så körde vi bara på grusplaner och liknande. Men efter någon månad så började vi titta runt efter klubbar och hittade då Hallsta MFK som vi gick med i. Min son är nu helt inne i det och vi har samlat på oss fler bilar och mer saker då grabben tycker att det är så kul. Jag tänkte nu dela med mig lite av de sakerna som kan vara oklart när man ligger i funderingar att börja köra RC.

Om du ännu inte köpt bil så rekommenderar jag att ni kommer ut en måndagskväll eller på någon av våra träffar och frågar oss som är där så får ni bra grund för inköp av en bil som passar er. Men här följer några saker att tänka på.
Det finns massor av olika bilar och kringutrustning såsom batterier och laddare. Sedan är det precis som med riktiga bilar, det finns olika märken som är bra på olika saker.
Det man får titta på är i första hand prisklass och användningsområde, men i slutändan blir det lite tycke och smak vilken bilmodell och märke man köper. En viktig sak att tänka på innan köpet av bil är om man är säker på att man kommer ha intresset länge eller bara vill prova om man tycker om hobbyn.
Är man osäker och bara tänker prova på så kan det vara vettigt att börja med ett billigare paket istället för att lägga ut flera tusen för att sedan tröttna efter 2 månader, ett annat alternativ kan vara att ta hjälp av de i klubben och köpa begagnat. En annan aspekt att tänka på är reservdelar, bilen kommer att gå sönder av och till och när det händer så är det ju alltid skönt att veta att det går att få tag på delar. De billigare/udda märkena har sällan reservdelar efter att den aktuella bilmodellen har slutat sålts, medan det ofta går att få tag på delar till de större märkena flera år efter att bilen har upphört att tillverkas.
Så det blir lite av en balansgång, billig bil som det kan vara svårt få tag på delar till eller en dyr som det är lätt att hitta delar till.
Slutligen storlek på bilen, det finns i huvudsak 3 storlekar (eller skalor) på bilar som fungerar på Hallon Raceway och det är:
1:16 – De minsta bilarna som används på utomhusbana, på Hallon blir de väldigt studsiga p.g.a. det gropiga och steniga underlaget.
1:10 – Den vanligaste storleken, det är den här storleken som banan är bygd för.
1:8 – Aningens större än 1:10 och tenderar att gå lite för fort på vår lite knixiga bana, framförallt om man har valt att ge sig in på metanol-spåret.
Dock så är t.ex. inte alla skala 1:10 lika stora utan det beror även på vilken modell av bil det är, generellt sett så är buggys de som är minst.

En sak finns kvar att tänka på, och det är frågan om drivmedel. I de storlekar som körs på Hallon så är det i princip bara el och metanol (kallas ibland nitro) som finns. I större modeller så finns det även vanliga bensinmotorer som går på 95-oktanig bensin, men de lämnar vi utanför den här guiden.
Som förstabil så rekommenderas el då det är betydligt enklare att komma igång med och mindre pill vid körning, det är helt enkelt bara att koppla i batteriet och köra så länge bilen håller och man har batterier laddade. Men såklart så finns det även här olika alternativ, varav ett är om man vill köra med gamla hederliga NiMH eller de modernare LiPo. Prismässigt så skiljer det inte alltför mycket mellan systemen.
* NiMH är det som rekommenderas för nybörjare då dessa helt enkelt är säkrare.
* LiPo är något instabilare och behöver särskilda laddpåsar samt viss elektronik i bilen som slår ifrån så att inte ack-packet laddas ur för långt, LiPo tar nämligen skada om de laddas ur under en viss spänning. Denna elektronik är inte standard i billigare bilar, men går att köpa och heter då ”LiPo cutoff”.

Nästa alternativ är om man vill köra vanlig elmotor eller något som kallas borstlöst (kallas ofta BL), prismässigt så skiljer det ungefär 1000:- mellan dessa system om man tittar på två i övrigt likvärdiga modeller. Det borstlösa systemet är förberett för LiPo och ger mer fart samt längre körtid, framförallt kombinerat med LiPo men i viss utsträckning även om man använder NiMH.
Utvecklingen av BL och LiPo är en stor förklaring till att många har gått ifrån metanol och istället börjat köra el.
Tack för ordet och välkommen i klubben. //Örian.

Nu tar jag (Daniel) över för att skriva lite kort om metanol.
Här finns det inte lika många alternativ utan handlar mest om instegsmodell eller dyrare. Instegsmodellerna har ofta ryckstart (man får alltså dra i ett snöre som på en gräsklippare för att starta dem) medan de dyrare antingen har elstart eller behöver kompletteras med en startlåda. De med elstart får väl ses som mer ”lekbilar” medan de som kräver startlåda är mer tävlingsmaskiner.
Metanolmotorer ÄR mer jobb än el, som nya måste de köras in på ett visst sätt för att man ska få ut maximal effekt ur dem samt att de ska hålla längre. Man måste även göra en del service på motorn efter att man kört klart för dagen, medan man med en el bara kan ställa undan tills det är dags att ladda batterier till nästa gång.
Dock så är det en del av tjusningen med metanolbilar, man får skruva, pilla och dona för att få de att gå som man vill. Sen tycker jag att det ska låta (annat än drevrassel), det ska lukta och det ska vara lite skitigt. Det finns givetvis massor mer att skriva om metanol, men det är helt enkelt mycket lättare att visa så kom ut till banan någon måndag när det är bra väder så kan jag visa och svara på frågor. //Daniel

I klubben är det el-bilar av märket Traxxas som är störst och då främst ”Slash”, bilmodellen kallas ”Short Course” eller stadium truck och finns även från andra tillverkare. Slasharna är hållbara och det finns mycket delar till dem, men de är också av dyrare modell.
Självklart så är alla märken och typer av bilar välkomma hos oss och det uppskattas att det kommer olika bilar. Så vare sig man kommer med en billigare bil från något okänt märke eller med en svindyr bil från något av de större så är man lika välkommen hos oss.

Har du några frågor så tveka inte att ställa de antingen här på forumet eller i vår grupp ”Hallon Raceway” på facebook.

PS!
Insåg när jag (Daniel) satt och skrev på sidan gällande inköpstips att vi hade glömt en detalj här och det är de två olika sändartyper som finns.
I grunden så är det två olika typer som finns och det är:
Fast frekvens – I dagsläget nästan uteslutande 27MHz på bil, men finns även 40MHz. Det som utmärker dessa är de utdragna teleskop-antennerna samt lite oroliga blickar mot alla andra med sändare av frekvenstyp, detta då dessa krockar om man har samma frekvens. På 27-bandet så finns det ett antal olika frekvenser; tex. 26.695, 27.045, osv. Om två förare har exakt samma så kommer dessa krocka, alltså måste man ALLTID kolla med alla andra förare innan man slår på sin sändare eller mottagare om man har denna typ då man annars kan orsaka krascher.

Frekvenshoppande – Går normalt under benämningen 2.4GHz, vilket alltså är samma frekvens som hemmanätverk, mm. Här är det ingen risk för att man ska krocka med någon annan då man ”binder” ihop sändare och mottagare, ungefär som med blåtand (headset till mobiltelefon, osv). När man köper sändare så följer det oftast med mottagare och dessa är då redan bundna med varandra, likaså om man köper bil med sändare.